Erdélyi kirándulás

A reformáció nyomában Erdélyben

Tanulmányi kirándulás

Románia, 2017.10.12-16.

 

 Határtalanul tanulmányi kirándulási program keretében megvalósult utunk vezérfonala a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítése volt.

  Tanulmányi kirándulásunk célja többek között Erdélyről ismeretet szerezni a magyar történelmi, irodalmi, református egyházi vonatkozásában a Reformáció Emlékévének fényében. Erdélyhez kapcsolódó híres történelmi, irodalmi személyek megismerése, kapcsolatok építése. Erdély földrajzi tulajdonságainak, természeti értékeinek megismerése.

  Az utazáson részt vevő diákok és kísérőtanáraik számára Határtalanul! előkészítő órák voltak, ahol a határainkon túl élő magyarság létszámáról, történetéről, jelenéről szerezhettünk ismereteket. A tanulmányi kirándulás részletes programját is itt ismerhettük meg.

1. nap

1. megálló: Nagyvárad

Szt. László Székesegyház látogatása, séta a városban, hidak megtekintése.  



Csapatok alakítása, feladat ismertetése. Öt napon keresztül a csapatok feladatlapon dolgoztak. Mindig az aktuális helyre vonatkozó részeket töltötték ki.

2. megálló: Körösfő

Megnéztük a református templomot.

3. megálló: Kolozsvár

A város megtekintése Mátyás király szülőháza és szobra, Szt. Mihály templom, Házsongárdi temetőben séta

 

4.megálló:Nagyenyed

Estére megérkeztünk Nagyenyedre. Svájci házban szálltunk meg. Vacsorát helyben fogyasztottuk el.

2. nap

1. program:

-Nagyenyeden a Bethlen Gábor Kollégium látogatása és közös program a diákokkal, az iskola és az udvara megtekintése. Külhoni gyerekeknek saját készítésű ajándék átadása.

2. program:

Tordai sóbánya meglátogatása.

3. program:

Torockói Néprajzi Múzeum meglátogatása.

4. program: Torockószentgyörgyi várromhoz felsétálás és a rom megtekintése

5. program:

-Nagyenyeden vacsora, esti vetélkedő és szabad program
 

3. nap

-Nagyenyeden összepakolás és indulás reggeli után.

1. megálló: Gyulafehérvár

-a felújított vár meglátogatása

 

2. megálló: Déva

Siklóval felmentünk a várba, és egy nagy sétát tettünk a vár körül.

 

3. megálló: Algyógy

Elfoglaltuk a szállást, aztán kezdődött a játék az udvaron. Vacsora és közös program az ebédlőben 




4. nap

1. megálló: Őraljaboldogfalva

A református templom megtekintése Bódis Miklós református lelkész körbevezetésével.

2. megálló: Hátszeg

-11:00-kor Istentisztelet ahol szolgáltunk énekkel, zenével és versekkel. Szeretetteljes vendéglátásban volt részünk a gyülekezetben.

3. megálló: Vajdahunyad

-Hunyadiak várának meglátogatása

 

4. megálló: Algyógy

-Algyógy nevezetességeinek megtekintése és vacsora a szálláson

5. nap

Algyógyról összecsomagolva indulás reggeli után

1. megálló: Tenke

-Református egyházközség látogatása

Tenkei természetrajzi múzeum

Találkozás külhoni gyerekekkel, közös éneklés.



2. megálló: Nagyvárad

- Vetélkedő értékelése, eredmény hirdetése. Búcsú az idegenvezetőnktől, ezután indultunk haza.

 

Itthon értékelő szakasszal zártuk a projektet, érékelő óra keretében megbeszéltük a személyes tapasztalatokat, áttekintettük az ismereteket, az utazás programját. Témanapunkon bemutattuk iskoláink tanulóinak Erdélyt, megszerzett ismereteinket továbbadtuk, beszámoltunk élményeinkről.


A reformáció nyomában Erdélyben

 
Az Emberi Erőforrás Minisztériuma „Határtalanul!”programjának köszönhetően, a Tápiószőlős-Újszilvás Református Iskola és Óvoda 7. évfolyamának 45 tanulója és az őket kísérő 5 felnőtt tanulmányi kiránduláson vettek részt 2017. október 12. és 16-a között. Központi témája a reformáció volt. Mindemellett megismerhettük Erdély csodálatos természeti kincseit, irodalmi, történelmi események helyszíneit is, múltját, jelenét.

 A pályázati kiírásnak megfelelően előkészítő szakasz előzte meg az utat, ahol diákok,szülők, kísérők vettek részt. Ezeken megtörtént a tájékoztatás az utazás útvonaláról, hasznos tudnivalókról, felkészülést segítő előadásokat, beszélgetéseket tartottunk, saját kézzel ajándékokat készítettünk külhoni gyerekek számára.

 Az utazás során személyes megtapasztalással elmélyíthették az előzetes ismereteket. Érdeklődésük felkeltésével befogadóbbá váltak az alaposabb megismerésre. A kiránduláson  csodálatosan szép helyeken jártunk. Idegenvezetőnk segítségével az interaktív tanulás, változatos programok meghatározó élményt jelentettek valamennyi résztvevő számra. Szolgálatot teljesítettünk, adhattunk mások számára mi is valamit.

   A projekt zárásaként bemutató, értékelő órát tartottunk érdeklődő szülőknek, tanulóknak élményeinkről. Témanapunk magába foglalta a beszámolót, melyet az iskolánk valamennyi tanulója meghallgatott kirándulásunkról, élményeinkről, tapasztalatainkról. Diákjaink felidézték az átélt élményeket, az új ismereteket, így még intenzívebbé vált a tanulmányaink során megszerzett tudás, magyarságtudatunk. Most már valóban határtalanul.

  Hálával tartozunk Tápiószőlős Község Önkormányzatának, Újszilvás Község Önkormányzatának, református egyházközségeknek, lelkészeknek, hitoktatónknak, vállalkozásoknak, szülőknek támogatásukért, kísérőinknek segítőkész munkájukért.



Szerbiában voltunk

Pályázatot nyertünk, három napra utaztunk Szerbiába. Nagyon vártuk az indulást! Az előkészületek során felvillanyozódott a társaság, érdeklődéssel vártuk a látnivalókat.

 Számomra a legszebb élmény a Versec melletti Zsigmond torony- kilátó volt. Amikor felmentünk a kilátóig, mintha a felhők között jártunk volna, és mintha meg lehetett volna fogni őket. Az itt készített csoportkép, szuper!

Az is tetszett, amikor Székelykevén, a legdélebbi magyarlakta település általános iskolás tanulóival beszélgettünk, összeismerkedtünk. Néhány kapcsolat azóta is működik közöttünk. Persze a közös sportolás is nagyon jó volt. A lány focit mi, szőlősi lányok nyertük meg!

Az is felejthetetlen, hogy együtt volt a két osztály feladatban és örömben. Nagyon – nagyon sokat nevettünk!

Érdekes volt, hogy hoztunk haza a Palicsi - tó vizéből egy keveset, és megvizsgáltuk kémiai szempontból.

Pétervárad és Belgrád (Nándorfehérvár) vára hatalmas területen épült fel, óriási építmények. Szinte el lehet tévedni a várudvarokon.

Több templomot láttunk, nekem a legegyszerűbb építésű Szent László templom, amely Fejértelepen (a delibláti homokpuszta közepén) található, tetszett a legjobban.

Több folyó partján sétáltunk, nézelődtünk: Duna, Temes, Jezava, Bega, Száva, Tisza.

Az is tetszett, ahogyan megszálltunk, bár nem egy helyen aludtunk, de nagyon jót szórakoztunk, nagyon – nagyon finomakat ettünk.

            Köszönöm, köszönjük a sok fáradozást, amit tanáraink és Tünde néni a pályázat sikeréért tett. Nagyszerű kiránduláson vettünk részt!

                                                                                              Pap Virág

                                                                                                tanuló

Hunyadiak nyomában

 

A Határtalanul „Hunyadiak nyomában Délvidéken” pályázat keretében résztvevő diákjainkkal az előkészítő szakaszban rendhagyó órákat tartottunk, és fakultatív tevékenységeket szerveztünk.

Körbejártuk képzeletben a kirándulásunk színhelyeit, ismerkedtünk Szerbia földrajzával. A tanulók kutatómunkát végeztek és PowerPoint bemutató segítségével megmutatták társaiknak kutatásaik eredményeit, majd felelevenítettük tudásunkat a Hunyadiak témakörben.

Készítettünk a vendéglátóink számára ajándékot, tárgy illetve műsor formájában.

Szerettük volna azoknak a gyermekeknek is az érdeklődését, kíváncsiságát felkelteni a várható kellemes élmények iránt, akik soha nem jártak még otthonuktól távol. Ezen a téren nagyon sikeres napot zártunk, sőt diákjaink is egyre közelebb kerültek egymáshoz.

A Szerbiában tett kirándulásunkról hazatérve egy lezáró, értékelő órát tartottunk. Néhány tanulónk élménybeszámolóval készült, megtekintettük a fotókat és levetítettük a videófelvételeket.

Egy rendezvény keretében bemutattuk iskolánk tanulóinak a legszebb képeinket, a készített műsorunkat. Beszéltek a gyerekek a Székelykevén megismert tanulók életéről, iskolájukról, továbbtanulási lehetőségeikről.

Büszkék vagyunk arra, hogy tanulóinkban erősödött az egymáshoz tartozás és a hazaszeretet érzése. Örülünk, hogy azok a diákok is részt vehettek ezen az élményekkel teli kiránduláson, akik hátrányos helyzetük miatt nem juthattak volna el ezekre a régi, történelmi helyekre.