Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda

Tápiószőlős–Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda
                                              "NEM TI VÁLASZTOTTATOK ENGEM, HANEM ÉN VÁLASZTOTTALAK TITEKET..."

 

A Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda Újszilvási Iskolájának 7. osztályos tanulóival a HATÁRTALANUL! program keretében 2019. október 7-10. között Erdélyben jártunk. 31 tanuló és 3 kísérő pedagógus vett részt a programban. A Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával a meghirdetett pályázaton 1 900 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesültünk.

Utazásunk előkészítéseként a gyerekeknek csoportokban kellett PowerPoint bemutatót készíteni Erdély azon helyeiről, melyekre a látogatást terveztük.  Ezen kívül egyes tanórákon (történelem, földrajz, irodalom, matematika órán) Erdély történelmével, földrajzával, élővilágával, híres magyar embereivel foglalkoztak a diákok.

1. nap

Az indulás reggel 7 órakor volt az iskola előtt. A gyerekekben nagyfokú izgalom és érdeklődés volt az utazással, kirándulással kapcsolatban. Néhány óra utazás után megérkeztünk Nagykárolyba. Elsőnek az Aranyszarvas fogadót tekintettük meg, ahol Petőfi Sándor megismerte Szendrey Júliát. Ezt követően a Károlyi-kastélyt néztük meg és felkutattuk Petőfinek a szobrát. A második állomásunk Almásgalgó- Sárkányok kertje volt. Egy laza túrát csináltunk. Az idegenvezető mesélt a Sárkányok kertjének mondájáról, majd ismertette a táj kialakulásának okait. Végül Kolozsvárra utaztunk, ahol elfoglaltuk szálláshelyünket.

2. nap

Reggel meglátogattuk a kolozsvári János Zsigmond Unitárius Líceumot, ahol megnéztünk az épületet, a tantermeket. Az igazgatóhelyettes egy kis videót is mutatott az iskolai életről. A helyi diákok vezetésével és a munkafüzetek segítségével diákjaink kisebb csoportokat alakítva városnézésen vettek részt. Feladatuk volt, hogy Kolozsvár híres műemlékein évszámokat keressenek meg. A gyerekek beszélgettek a kolozsvári diákokkal arról, hogy milyen egy hetedikes magyar diáknak az élete Kolozsváron. Ebéd után a Tordai-hasadékhoz vezetett utunk. Idegenvezetőnk itt is mesélt az ide kapcsolódó mondáról. A turistaösvényen keresztül túráztunk. Több ingóhídon keltünk át, ahol sokaknak bátorságot kellett gyűjteniük az átkelésre, de azt gondolom, a látványért megérte. A barangolásunk után Gernyeszegre mentünk, ahol következő szálláshelyünk volt.

3. nap

A bőséges svédasztalos reggeli után elindultunk Marosvásárhelyre. Első állomásunk a Kultúrpalota volt, mely egy jellegzetes épület, műemlék. A Tükörteremben a magyar népballadákat ábrázoló üvegablakokat megcsodáltuk. Betekinthettünk a Zeneterembe, ahol főpróba zajlott. A diákok csodálkozó tekintettel figyelték a bent zajló próbát. Majd elsétáltunk a Teleki Tékába, amely helyet ad a régi magyar nyelvterülethez köthető nyilvános könyvgyűjteményeknek. Ezt követően Szovátára látogattunk el. Itt körbesétáltuk a Medve- tavát. A nap zárásaként Parajdra a sószoroshoz látogattunk el, amely Erdély egyik leglátványosabb természeti ritkasága. Az idegenvezető mesélt a szoros létrejöttéről, természeti kincseiről. Bővebb felvilágosítást kaptunk a kősósziklák keletkezésérő. A túra végeztével előző napi szállásunkra, Gernyeszegre érkeztünk. Vacsora után a diákokkal összeültünk és beszélgettünk Erdély természeti szépségeiről.

4. nap

Utolsó napunk első megállója Körösfő volt. Meglátogattuk a körösfői református templomot, ahol idegenvezetőnk beszélt a templom múltjáról, illetve a templomban található ereklyék múltjáról is. Végül utolsó látogatási pontunk Nagyvárad volt. Egy felfedező városnézésen vehettünk részt. A diákoknak a főtéren kis csapatokban kellett feljegyezni az ott található jellegzetes épületek neveit. A városnézést megköszöntük az idegenvezetőnknek, hogy a 4 nap folyamán rengeteg érdekes információval gazdagított minket. Ezután végállomásunk Újszilvás volt. A gyerekek izgatottan várták a hazaérés pillanatát is.

Értékelő órákon és foglalkozásokon a kirándulás során készített fényképekből és videókból összeállított prezentációt levetítettük azoknak a gyerekeknek, akik részt vettek a kiránduláson. Közben a fényképek alapján beszámoltunk a kirándulás személyes tapasztalatairól és ismereteiről, megvalósulásáról és értékeltük a tapasztalatainkat.